Dobiega końca budowa nowego mostu nad Wartą w Kostrzynie

W Kostrzynie nad Odrą dobiega końca jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich lat – budowa nowego mostu nad Wartą. Prace prowadzone są przez
Wody Polskie, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie, w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Wisły i Odry. Rozpoczęły się 16 lipca 2021 roku i obecnie znajdują się w fazie wykończeniowej. Nowa przeprawa powstała w miejscu rozebranego wcześniej mostu, który od końca XIX wieku służył mieszkańcom i podróżnym korzystającym z drogi krajowej nr 31. Stara konstrukcja, wielokrotnie modernizowana – najpierw po zniszczeniach wojennych w 1945 roku, a następnie w 2000 roku – przez lata borykała się z problemami technicznymi. Szczególnie kłopotliwe były filary posadowione w nurcie Warty, które utrudniały prowadzenie zimowych akcji lodołamania, a niekiedy całkowicie blokowały spływ kry. W takich sytuacjach lodołamacze stacjonujące poniżej mostu nie mogły podjąć działań, co stwarzało realne zagrożenie powodziowe dla mieszkańców regionu. Nowy most ma rozwiązać te problemy. Dzięki odpowiedniej konstrukcji możliwe będzie bezpieczne i sprawne prowadzenie akcji lodołamania zarówno na Warcie, jak i na Odrze. Przeprawa zapewni też bezkolizyjny ruch samochodowy oraz wygodne przejście dla pieszych i rowerzystów. Konstrukcję mostu zaprojektowano jako 3-przęsłową przeprawę o przekroju skrzynkowym. Długość przęseł skrajnych wynosi 75 m i realizowane były one z wykorzystaniem deskowania stacjonarnego. Natomiast przęsło środkowe o długości 150 m realizowano z wykorzystaniem technologii nawisowej.
Łączna długość mostu wynosi 300 m, a szerokość przekroju poprzecznego 18,46 m. Na uwagę zasługuje fakt, że obiekt został zaprojektowany w
modelu "extradosed", a ważnym jego elementem są pylony o wysokości 17 m. W ramach inwestycji przebudowano także sieci wodociągowe, gazowe,
telekomunikacyjne i elektroenergetyczne, a także kanalizację sanitarną i deszczową. Całość uzupełni nowoczesne oświetlenie drogowe. W ubiegłym tygodniu wykonano próbne obciążenie obiektu, które wypadło pomyślnie. Obecnie trwają prace wykończeniowe. Po uzyskaniu pozwolenia
na użytkowanie i rozebraniu mostu tymczasowego wprowadzona zostanie czasowa organizacja ruchu. Szacuje się, że z nowego mostu w Kostrzynie nad Odrą będzie można korzystać w drugiej połowie października tego roku. Dokładny termin otwarcia zostanie podany wkrótce
w porozumieniu z wykonawcą. Koszt inwestycji to blisko 100 milionów złotych. Budowa jest współfinansowana w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry i Wisły przez Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy), przy wsparciu Funduszu Spójności Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2022 oraz budżetu państwa.
 
foto: Mateusz Oliniak

Dodaj komentarz